Zašto se s godinama ukočimo?

Jedan od glavnih čimbenika koji uzrokuje ukočenost je povećanje vlaknastog tkiva koje ograničava kretanje mišića i zglobova.

Kad god energično vježbamo u bilo kojoj dobi, stvaramo mikroskopske suze u mišićima i vezivnom tkivu poput tetiva, ligamenata i fascija koje drže naša tijela u jednom komadu. Pucanje tkiva izaziva upalu. Ovo je postupak kojim se tijelo popravlja. Dio postupka popravka uključuje polaganje skele od kolagenskih vlakana, obično na slučajan neorganiziran način, a ne dobro usklađeno s uobičajenim smjerom povlačenja tog dijela tijela. Matirana vlakna su ono što se naziva ožiljnim tkivom. Ako novonastala vlakna podvrgnemo nježnom kretanju, pogrešno usmjerena vlakna uklone se ili poravnaju, a ostaju nam pravilno usmjerena vlakna koja omogućuju nesmetano funkcioniranje naših zglobova i mišića. Međutim, ako se krećemo previše energično ili neredovito, jednostavno pocepamo više vlakana i ponovno započinjemo ciklus upale i obnavljanja.

Iako šteta započinje snažnim kretanjem, sjedenje ne pomaže jer se kolagena vlakna također polažu između susjednih tkiva koja se ne kreću, povezujući ih, tako da bismo postali potpuno mrtvi. Ako se zatim krećemo snažno, vlakna će se suziti i započet ćemo ciklus upale i taloženja vlakana.

S godinama dolazi do gotovo neizbježnog nakupljanja prekomjernih kolagenskih vlakana i ostalih ostataka koji ostaju nakon više ciklusa postupka popravka, a mišići i zglobovi postaju ukočeni.

Način da se to svede na minimum jest održavanje aktivnosti na način koji minimalizira kidanje tkiva i promiče optimalan popravak onih tkiva koja se pocepaju. Strategije za postizanje ovoga su:

1) Izgradite vježbu postupno osiguravajući da tkiva budu dovoljno jaka da se odupru kidanju. Vježbe za izgradnju snage (bilo tjelesne težine ili u teretani) koristan su dodatak aerobnim vježbama poput trčanja

2) Zagrijte se na početku vježbe tako da se loše poravnana vlakna nježno preusmjere, a ne naglo rastrgnu, stvarajući novi ciklus upale.

3) Izbjegavajte nestalne pokrete, posebno pokrete kojima je potrebna snaga blizu granice ili vaše trenutne snage;

4) Masaža, valjanje pjenom ili nježno istezanje za uklanjanje čvorovitih vlakana mogu biti korisni.

Posljednje ažuriranje 23/12/2020

Komentiraj