Dodatak željezu — zdravstvene prednosti, doziranje, nuspojave

Što je željezo?

Željezo je esencijalni prehrambeni mineral prisutan u širokom rasponu namirnica. U svojoj glavnoj ulozi u tijelu, željezo je kritična komponenta hemoglobina — nositelj kisika crvenih krvnih stanica — a nedostatak željeza dovodi do lošeg transporta kisika (anemija). Osim toga, željezo djeluje kao kofaktor za mnoge enzime. Željezo koje se nalazi u biljkama (osobito žitaricama i mahunarkama) je manje bioraspoloživo od željeza u mesu (u obliku hema). Željezo je dvosjekli mač svijeta hranjivih tvari. S jedne strane, mnogi ljudi imaju nedovoljnu razinu, ali s druge strane, preopterećenje željezom može biti otrovno za širok raspon stanica. Nedostatak željeza jedini je razlog da razmislite o suplementaciji željeza, iako je bolje unositi više željeza hranom kada je to moguće. Za osobe koje već imaju dovoljno željeza, uzimanje dodatka željeza nema dokazanu korist, već naprotiv, može dovesti do predoziranja željezom.

Koje su prednosti željeza?

Nedostatak željeza može uzrokovati umor, depresiju, poremećene kognitivne funkcije, sindrom nemirnih nogu i druge štetne učinke. Korekcija nedostatka željeza ima tendenciju poboljšanja simptoma, pa čak i među ljudima koji nisu anemični, može biti potrebno više od minimalne količine željeza za proizvodnju optimalnih količina hemoglobina i iskorištavanje prednosti veće isporuke kisika; međutim, povoljan učinak vjerojatno je ograničen na osobe čija je razina željeza niska prema konvencionalnim standardima, iako je potrebno više istraživanja. Nedostatak željeza je prilično čest, a veliki broj čimbenika negativno utječe na status željeza, pa se može očekivati da će suplementacija željezom i prehrana bogata željezom koristiti mnogim ljudima.

Koje su mane željeza?

Suplementacija može izazvati mučninu, glavobolju i druge simptome. Kao što je već spomenuto, preopterećenje željezom predstavlja ozbiljan zdravstveni rizik.

Posljednje ažuriranje 08/12/2021

Komentiraj